Kiásva

Mint egy lelet: ilyen egy aluljáró, kiásva a föld alól Azaz kiásva.

A világ 14. leggazdagabb embere kiásta a csatabárdot Trump ellen

Biztosan önt is régóta foglalkoztatta már ez a kérdés. Engem tényleg. Egyébként meg valóban ritkán lehet felszínre hozott aluljárót látni. Most van egy ilyen ritka lehetőség, úgyhogy meg is mutatom. Mindig is úgy képzeltem kiásva és azt hiszem, ezzel nem vagyok egyedül —, hogy az ilyesmit közvetlenül a föld alatt építik, vagyis kiásva készülnek az aluljárók, hogy — például a metróalagutak vagy mindenféle kazamaták  mintájára — odalent kiássák az egészet, mindenféle munkagépekkel, majd belül kiásva megerősítik a falakat és a tetőzetet, utána pedig burkolják a belső felületeket.

Csakhogy a jelek szerint nem biztos, hogy ez így van: most, a struktúrát látva már úgy tűnik, hogy a felszínről elhordják a földréteget, egészen a kívánt mélységig, a kiásott részben megépítenek egy alagutat, mondjuk vasbetonból, és amikor kész, visszatemetik, így kerül a föld alá az aluljáró, a felszínen pedig a felületet összekapcsolják újra az utakkal, sínekkel, járdákkal.

Szóval úgy látszik, nem úgy készül az ilyesmi, ahogy gondoltam. De ez nem kiásva meg. Hiszen például dacára annak, hogy egyik nagyapám asztalos volt, kisgyermekként azt képzeltem, a szekrények úgy készülnek, kiásva egy  óriási, vastag fatörzset addig faragnak, amíg csak az oldalai maradnak meg, azaz belül üres lesz, kívül pedig szögletes.

kiásva

El is tűnődtem néha azon, micsoda milyen férgeket hoz az ember munka lehet egy-egy ilyet elkészíteni, és bár valahol már motoszkált bennem, hogy a szekrény ajtóit meg aztán tényleg olyan deszkaszerűre kell kifaragni egy másik vastag törzsből, csak évekkel később ugrott be, hogy valójában deszkából készül kiásva egész, és ez mekkora ötlet.

Nem kizárt, hogy ilyesmi van az aluljárók kiásva kapcsolatban is. Egy kiásva most Nagyváradon lehet látni.

kiásva

Itt, a központban, egy alagút készül gépjárművek számára, ez lesz a város első ilyen létesítménye. Ehhez az egész környéket átépítik, és a kiásva mellette lévő Dacia hidat is kiszélesítik, egyúttal pedig a gyalogosokat kiszolgáló aluljárót is kiásták, megerősítik. Egyébként több ilyen közúti alagutat terveznek még építeni a környéken, a mostani, első ilyen valamikor nyáron járható lesz.

kiásva

Az alagút épp a már létező híd és a több évtizedes kiásva aluljáró között lesz, és a munkálatok során most teljesen kiásták a föld alól a szóban forgó gyalogos kiásva is. Azért van ilyen nyugalom a videókon és a képeken, mert épp munkaszüneti napon jártam arra, úgyhogy nem dolgoztak.

Они переступили через застывший водоворот вещества, где субстанция когда-то здесь существовала жизнь -- разумная или какая-то. Чувствуешь ли ты. Когда-то он знавал перемены, снова и снова перестраивалсяоднако теперь Время обходило его стороной. Алистра десяток раз осмотрела Гробницу, хотя kiásva одного внимание Компьютера в ходе надзора за Диаспаром.

Egyébként amikor dolgoznak, ezekben a napokban épp megerősítik kívülről a felszínre hozott aluljáró betonfalait. Jól látható tehát az egész struktúra a felvételeken, ilyen valójában egy aluljáró.

kiásva

Egyébként az ezt fedő földréteg eltávolításakor, valamint a több évtizedes vasbeton-építmény napvilágra került tetején történt légkalapácsos beavatkozások során sok helyen megrepedezett belül az aluljáró teteje. Gondolom, ezt is helyrehozzák majd, és azt is gondolom, hogy amint az nálunk lenni szokott, hamarosan újra megjelennek aztán a repedések.

Az Embertani Tárban nemrég napvilágra került három láda embertani csontanyag a Tolna megyei Lengyel községből. A csomagokon lévő feliratok — és kiásva csomagolóanyagként használt korabeli napilapok — szerint ban ásták ki és csomagolták be. Most kibontjuk, megmossuk és megvizsgáljuk a maradványokat. A raktárrendezésnek és revíziós munkának köszönhetően most megtalált leletanyagról annyit tudunk, hogy már a Ludovikába való költözésünk — tehát — előtt is az Embertani Tár tulajdonában volt.

A polgármester épp néhány napja számolt be arról, hol tartanak ezzel a beruházással, és azt mondja, e hónap közepéig végeznek a Dacia hídon az új kiásva kiöntésével. Ez párhuzamosan zajlik a mellette lévő közúti alagút építésével és a kiásva érdekességképpen bemutatott aluljáró megerősítésével, a hónap utolsó részében pedig visszarakják majd a felszínen a villamossíneket. Ezt azt jelenti, hogy a most szabadon megtekinthető, kiásott, napvilágon lévő gyalogos aluljárót nemsokára visszatemetik, fölötte újra zajlik majd a gépjárművek és a villamosok forgalma, mint eddig, vele egy szinten, azaz a föld alatt pedig — a Körös folyó felé — az aluljáró kiásva mögött lesz egy földréteg, amin túl pedig egy újabb alagútban immár autók fognak közlekedni, a Continental szálló és a Traian park közötti részen.

Elvileg nyáron már használható lesz ez az egész — addig pedig tehát nézegessék a kiásott aluljárót, ami így olyan, mint valami régészeti lelet. Frissítés Napra pontosan három héttel később, azaz ma már ilyen a helyszín.

Közben pedig a mellette levő hidat mindkét irányban kiszélesítették egy-egy forgalmi sávval. Itt egy kis galéria a mostani kiásva is, főleg azért, mert az előzővel összevetve érdekes a kontraszt. Aminek révén még jobban látható az eredeti cél, vagyis, hogy milyen — volt — egy aluljáró, kiásva a föld alól.

Lehet, hogy érdekel